Actualiteiten

Nieuws

Gebruikservaringen van de CLAAS CARGOS
Landbouw:24 januari 2020

"Ideale opraapwagen waar geen dikke trekker voor hoeft"

Melkveehouders Omgo en Willem Nieweg uit het Groningse Adorp werken voor het tweede seizoen met de CLAAS CARGOS 8300. Goede doseerwagen, grote wielen en voldoende inlaadcapaciteit. Het waren de eigenschappen, die vader en zoon op het spoor van de CARGOS brachten.

Vader Omgo Nieweg was over de kop geslagen met de voorganger, een achtwielige variant. “Tijdens een praktijkdag op ons bedrijf heb ik een vrachtje met een CARGOS 8500 mogen rijden. Voor ons bedrijf te groot, maar het model viel ons meteen op. Met twee assen eronder liep het als een speer. Degelijk en een simpele bediening.” Omgo Nieweg prijst het lichte draaien van de invoer in combinatie met het instelbaar zijn van de koppel op de invoerwal. “Weinig vermogen nodig voor een goed gesneden product betekent ook een behoorlijke brandstofbesparing. Elke liter diesel is toch een euro.” 

De Groningse melkveehouders hebben het meeste land rond het bedrijf liggen en kiezen voor een lichte trekker. “We hadden een CLAAS 530 van 150 pk voor de opraapwagen staan. Trekt die dat wel? Kruipen we straks niet over het land? We hebben de gok genomen.” Willem Nieweg zit het meest op de wagen. “Met de hydraulisch aangestuurde pickup koppelen we wat bij als het een zware snede betreft. Het toerental is gekoppeld aan de rotor. We werken nu met een Arion 610 van 140 pk. Ook dat gaat zo mooi. Eigenlijk hoef je alleen maar gas te geven.”

"Weinig vermogen nodig voor een goed gesneden product betekent ook een behoorlijke brandstofbesparing. Elke liter diesel is toch een euro.”

Onderhoud hebben de melkveehouders amper aan hun opraapwagen. Op jaarbasis maaien ze desalniettemin zelf zo’n 250 tot 300 hectare en helpt Willem Nieweg bovendien regelmatig bij anderen. De messen worden in het seizoen maar één keer omgedraaid. “We hoeven praktisch niet te slijpen”, vertelt Omgo Nieweg. Zijn zoon vult hem aan. “Met drie doseerwalsen komt mooi lucht door het gras. De kuil van de doseerwagen ervaren wij als homogener ten opzichte van een snijwagen. De CARGOS laden we vierkant vol. Dankzij de beweegbare bodem is de wagen na het lossen altijd leeg.” Zijn vader stipt ook de contacten met zijn dealer John Breider Mechanisatie uit Hellum, importeur Kamps de Wild en fabrikant CLAAS aan. “Het materiaal is super, maar de rechtlijnige service is voor ons een groot pluspunt. Een klacht wordt niet als gezeur ervaren. Ook niet als het euvel tot dusver onbekend was. ‘We weten op dit moment nog niet hoe, maar het probleem wordt opgelost’.”

 

Okkema's Loonbedrijf: "Cargos 8500 past bij onze filosofie op bodem”

 

 “Belasting rond de drie ton per band en een bandenspanning van ongeveer een bar. Dat red je niet met een tandem.” Voor Hendrik en Tjerk Okkema van Okkema’s Loonbedrijf in het Friese Easterein is het ontzien van de bodem cruciaal. Het is de bedrijfsfilosofie, die ten grondslag ligt aan de aanschaf van de CLAAS CARGOS 8500-opraapwagen, afgelopen voorjaar.

“Bodemverdichting kost de melkveehouder immers opbrengst”, vertelt Tjerk Okkema, “Veel agrariërs proberen in de mechanisatie rekening met de bodem te houden, maar rijden met de opraapwagen vervolgens alles dicht.” Met 30,5 inch Tridem-banden is de CARGOS-uitvoering uniek in de markt. “De speciale geknikte bodem maakt het makkelijker om er grote wielen onder te hebben. De CARGOS laadt ontzettend licht”, stipt Hendrik Okkema aan.

De opraapwagen heeft op verzoek van de Friese loonwerkers twee loswalsen in plaats van drie. “Dit lost sneller. Zonder walsen heb je een mindere verdeling”, legt Tjerk Okkema uit. Zijn broer ziet ook het voordeel van de laadautomaat. “Goede belading voorkomt stuwing, waardoor er geen ‘propjes’ of ‘koekjes’ van gewasresten in de kuil ontstaan. In de praktijk zien we dat de koe juist die laat liggen. Met de CARGOS hebben we daar geen last van.” Door de weeginstalatie weten de loonwerkers precies hoeveel gewas er in de wagen zit. Het hydraulisch geveerde onderstel zorgt ervoor dat de CARGOS stabiel blijft, zelfs als er drempels in de weg liggen. Door het intensieve gebruik moeten de Okkema’s bijna dagelijks de messen slijpen. Door het omzetten van de dubbelzijdige messen blijft de snijkwaliteit tijdens het werk uitstekend.

"De hergroei is beter. Dat is pure winst door bodemdruk en –spanning."

Of de aanschaf van de CARGOS ook in een meeropbrengst van gras is uit te drukken, vinden de broers lastig. “We hebben het niet gemeten, maar optisch zie je het wel. De hergroei is beter. Dat is pure winst door bodemdruk en –spanning.” Tjerk Okkema vult aan dat ook de boeren tevreden zijn. “Die vragen tegenwoordig specifiek ‘Komt Pieter even?’. Verwijzend naar onze vaste chauffeur van de New Holland T7-230, de 240 pk’s trekker, die voor de CARGOS staat.”     

Tekst: Martin de Vries

Foto's: Martin de Vries en Okkema's Loonbedrijf

 

 

 

 

 

Bezig met laden